Мар'яна Булгакова, практикуючий юрист
Проблеми реалізації законодавства про доступ до публічної інформації в частині створення систем обліку публічної інформації органами державної влади
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання системи обліку публічної інформації» № 1277 від 21.11.11 у 2012 році органи виконавчої влади мали забезпечити створення, функціонування, ведення та доступ до систем обліку публічної інформації, відповідні рекомендації дано і органам місцевого самоврядування. Системи обліку публічної інформації передбачають внесення до них усієї інформації, яка знаходиться у володінні органів державної влади, таким чином кожен громадянин за ключовим словом, датою документу, знаючи, до якої рубрики він належить, зможе ознайомитися із його коротким змістом на сайті органу державної влади чи звернутися за таким документом.
Експертно-дорадчим центром «Правова аналітика» в рамках реалізації проекту «Інформація про публічних осіб та впровадження систем обліку публічної інформації» здійснено моніторинг стану впровадження органами державної виконавчої влади систем обліку публічної інформації та забезпечення доступу до системи обліку публічної інформації відповідно до Закону «Про доступ до публічної інформації» та вищезгаданої постанови Кабміну (даний проект здійснюється за фінансової підтримки Міжнародного Фонду «Відродження»).
З 16-ти міністерств в Україні системи обліку публічної інформації, яка знаходиться у їх володінні, створені лише у 4-ьох. Стан виконання законодавства про доступ до публічної інформації набагато кращий серед органів на місцях, оскільки з 24-ьох обласних державних адміністрацій системи обліку публічної інформації створено у 17-ти.
Серед міністерств доступ до систем обліку публічної інформації забезпечено лише Міністерством юстиції України, Міністерством освіти і науки, Міністерством екології та природних ресурсів України і Міністерством охорони здоров’я, а серед обласних державних адміністрацій - більшістю, але також не всіма. Органи місцевого самоврядування, для яких постанова Кабміну носить рекомендаційний характер, не вживали заходів до впровадження системи обліку публічної інформації, хоча деякі з них і повідомили, що вивчається можливість впровадження таких систем.
Близько половини органів виконавчої влади, до яких надсилалися запити, не вжили достатніх заходів задля налагодження систем обліку публічної інформації. Тому ЕДЦ «Правова аналітика» у свою чергу вживатиме заходи для зобов’язання таких органів забезпечити доступу громадськості до систем обліку. З числа систем, які були предметом моніторингу, лише у 8 випадках (із загальної кількості створених системи – всього 21) можемо говорити, про їх відповідність нормативним вимогам, лише 7 систем створені вчасно, і лише 13 систем регулярно поповнюється даними про нову інформацію, яка з’являється з ході діяльності суб’єкта владних повноважень.
Таким чином, за результатами моніторингу, можна зробити висновок про неналежне виконання постанови уряду щодо запровадження систем обліку публічної інформації, в т.ч. і в частині якості діючих систем. Тому, в ході реалізації другого етапу проекту ЕДЦ «Правова аналітика» вживатиме комплекс заходів задля забезпечення доступу громадськості до інформації, яка знаходиться у володінні органів державної влади.
За додатковою інформацією слід звертатися до керівника проекту М.Булгакової, та експерта проекту А.Петріва: office@legalanalytics.com.ua , а/с 3060, м.Львів-17.
* Запрошуємо розмістити свої статті на юридичну тематику на цьому сайті.
Статті просимо направляти на e-mail: .